Zeus
‘The winner takes it all’
Geboren leider en veroveraar
invloedrijk | besluitvaardig | strategisch | zakelijk | daadkrachtig | vaderlijk
Zeus (Jupiter) is de oppergod en god van de hemel, oftewel het domein van de wil en de macht. Hij is als enige ontsnapt aan de vraatzucht van zijn vader, omdat zijn moeder hem als baby verborgen hield. Als volwassen god redde Zeus zijn verslonden broers en zussen en versloeg zijn vader, dat maakte hem tot de oppergod. Hera (de godin van het huwelijk) werd zijn vrouw, maar tijdens hun huwelijk verleidde en overmeesterde hij zowel godinnen als sterfelijke vrouwen. Dit deed hij door van gedaante te wisselen.
De archetypisch Zeus man van nu onderscheidt zich door zijn vanzelfsprekend leiderschap. Neemt initiatief, kan hard werken en houdt zijn ogen open voor nieuwe mogelijkheden. Hij begrijpt goed hoe connecties werken en hoe hij ze kan gebruiken. De jacht om macht, geld en bezit is een spel dat hem goed ligt, omdat hij realistisch is, zelfvertrouwen heeft en zich niet persoonlijk aangevallen voelt door wat anderen doen.
Zijn onstuitbare territoriumdrift kan er ook toe leiden dat hij niet kan genieten van de successen die hij behaalt en dan wordt macht een veelkoppig monster waarvan de honger nooit wordt gestild, zowel op het zakelijke vlak als in veelvuldige liefdesaffaires.
Typische Zeus uitspraken van NU
“Rentenieren? Daar heb ik alleen al het geduld niet voor. Maar ik wil me gaandeweg wel terugtrekken uit het operationele werk om me te kunnen focussen op de strategie, vooral rond de nieuwe hotelketen die we aan het opstarten zijn.”
“Een bedrijf runnen heb ik in de praktijk geleerd, met veel vallen en toch steeds weer opstaan.”
“Maar ik ben ook gek op gadgets: de nieuwste telefoon of een mooi groot tv-scherm waarop ik die feelgoodfilms kijk. Ik heb zelfs een thuisbioscoop met zes stoelen.”
Atilay Uslu, oprichter en directeur van Corendon
Foto: Henk Bezemer
"Toen ik als timmermansleerling bij een bedrijf op de Overtoom werkte, moest ik wat wegbrengen met de handkar. Ja, zo lang geleden is dat. Bij het Leidsebosje moest ik afslaan en daarbij sneed ik een automobilist. Die draaide zijn raampje open en riep: "Vuile klootzak! Je zult nooit verder komen met die arbeiderskop!" Die grofheid is me altijd bijgebleven. Ik denk er niet iedere dag aan - ik was veertien - maar het gevoel is nooit veranderd: jullie zullen nog wel zien."
"Ik heb al een prachtig bedrijf opgebouwd. Maar nog steeds heb ik het gevoel dat ik wat te bewijzen heb. Totaal neurotisch gedrag! Ik heb zelfs, ondanks mijn huidige vermogen, nog steeds de angst in armoede te vervallen. Weer terug te moeten naar die armzalige jeugd vol onbetaalde rekeningen. Daarom hang ik niet de playboy uit en koop ik geen boot. Ik voel me nog steeds niet honderd procent veilig."
"Ik vind zelf dat er een aantal Jopen bestaan. Er is een Joop die altijd maar plannen maakt. Plannen, plannen, plannen. Na mijn vakantie weet iedereen in dit bedrijf dat ik terugkom met een blocnote die is volgeschreven met business-opzetjes, ideeën en suggesties. Dat houdt niet op, daar word je gestoord van. Er is ook een Joop die alleen maar mooie, artistieke dingen wil doen - om zijn schuldgevoel voor het commerciële af te kopen. En dan is er ook nog de Joop die vadert. Die mensen wil omarmen, voor mensen wil zorgen."
Joop van den Ende, mediamagnaat